Thursday, August 12, 2010

GUA GENDANG!!! (Last part)

Waktu budak perempuan kalut nak balik asrama nak pack barang..geng laki siap siap nak pergi solat jumaat di masjid dalam kolej kami...Masa time tu tinggal lagi dua jam saja..jadi memang suntuk sangatla...aku sebelum pack..singgah kafe isi perut dulu..lepas tu terus naik bilik..dalam bilik aku termenung sat..tertanya tanya nak bawak apa..last sekali aku lipat seheai tuala yang tak guna lagi..bawak sehelai baju KMK warna purple..sehelai baju untuk masuk gua..sehelai baju untuk bbq malam nanti..heheheh...ada barbeque oooo...sehelai seluar trac untuk masuk gua n bbq..hehehe..jimat..sehelai tudung untuk masuk gua..selipar biasa..berus gigi..ubat gigi..earphone(nanti bosan dalam bas)..sabun aku tak bawak(Sebab aku rasa mesti ramai kawan aku yang bawak sabun..alaaa..pinjam ja laa~)..itu adalah benda denda yang aku bawak yang aku sumbat dalam sebijik beg saja..hehehe..simple jaa..satu beg yang takla berat sangat..

Lepas habis packing..aku terus mandi..pakai baju KMK warna kuning(waktu nak pi..semua orang pakai baju kuning..bagi seragam..)..pakai kasut sport..n dalam lebih kurang pukul 2.56(which i thought masih lagi awal..heheh~~awal sangat la..nak bertolak pukul 3.00..)..around 2.56 aku terus turun dengan sorang kawan nama Fai..kami tunggu dekat tempat yang telah ditetapkan..heheh..n memang dah ramai orang yang tengah tunggu..termasuk pensyarah perempuan dua orang tu..but luckily..Fai n I were not the very last persons yang sampai..lepas kami smapai kat pondok tu..Kew selaku pengerusi kelab masih belum sampai..pastu ada dua orang kawan aku lagi yang tak sampai..fuh..lega..

Lepas semua dah sampai..bas terus datang kat tempat kami tunggu n apa lagi..berebut rebutla kami naik bas..aku duduk sebelah cik setiausaha..kami duduk agak belakang..

Serba sedikit mengenai trip kami..

LOKASI : GUA GENDANG,PERAK
TARIKH BERTOLAK : 6 OGOS 2010(JUMAAT)WAKTU BERTOLAK : TEPAT PUKUL 3.00 PETANG
WAKTU DIJANGKA TIBA DI GUA GENDANG : 7.00 PETANG
TARIKH BALIK : 7 OGOS 2010(SABTU)
WAKTU BALIK : 4 PETANG
WAKTU DIJANGKA TIBA DI KOLEJ : 7.30 PETANG
JUMLAH PELAJAR : 23 ORANG(SATU KELAS AKU SAJA)
JUMLAH TEMPAT DUDUK DALAM BAS : 45..(BEST GILA..DUA TEMPAT DUDUK UNTUK SORANG PELAJAR)
GURU PENGIRING : DUA ORANG PENSYARAH PEREMPUAN YANG TIDAK DIKETAHUI NAMA MEREKA(SORRY!!!) N SORANG PENSYARAH LELAKI IAITU EN.ZAKARIA..PENSYARAH KELAB KAMI SENDIRI..DAN TIDAK DILUPAKAN JUGAK..ANAK LELAKINYA~~~^^



Waktu dalam bas..masing masing dengan muka bahagia..padahal kerja sekolah bertimbun..




Masih lagi dalam bas..dalam perjalanan menuju ke gua gndang!!happy happy!!




Dalam pukul 7.30 kami sampai di chalet..FYI..chalet yang kami tinggal ni terletak di atas gua gendang tu sendiri..n tuan punya chalet ini ialah En.Fadhil yang begitu mesra menyambut kedatangan kami semua..Pelajar perempuan tengah bergambar di tangga chalet perempuan..dan tukang ambik gambarnya adalah aku sendiri..




Time ni dah waktu maghrib dah..semua pakat masuk bilik..n bilik dalam chalet kami ni lebih krang macam dorm..tapi best!n time jugak tengah black out..according to En.Fadhil..ini adalah perkara biasa..heheh..tapi walaupun black out..kami tetap nak bergmbar!




Waktu puteri puteri tengah bersiap siap mandi n solat..pakcik pakcik ni pula tengah sibuk mengipas ayam..udang..n sosej yang dibakar..hahah!!hot n hitam pakcik pakcik ni~heheh...apa apa pun..thank you ye pakcik pakcik sebab tolong bakar segala benda tu..ini lah barbeku kami..barbeku ala ala kampung..tapi best n sedap!!!





Lihatlah kembar aku(berbaju hijau) yang sedang sakan mengipas ayam..Faiz berbaju hitam di sebelahnya pula hanya tolong tengok..sekali sekala baru dia tolong kipas..tapi kipas pun..alahai..macam kipas pengantin ja..Kew yang baju kuning nampak cute sangat!Kew pun tolong tolong kipas jugak..wahaaa~~




Di kala pakcik pakcik pakcik tengah sibuk memanaskan diri dan menghitamkan muka..kami puteri puteri tengah sedap menjamu selera..hihihi~~Kesian pakcik pakcik..depa pula yang kena berhidang..takpela..sekali sekala ubah angin..apa salahnya kan??whatever it is..barbeku malam tu memang best!!sedap!!cukup rasa!!walaupun diakui..sedikit hangit la..tapi..cubaan yang baik!kami semua berselera malam tu...




Lihatlah si Fai yang ayu tu..hehhhe..kami semua tengah berhidang untuk diri kami..pakcik pakcik tak habis mengipas lagi..hehheh


Lepas habis barbeku..kami berkumpul dekat dewan terbuka untuk bersembang santai dengan En.Fadhil..En.Fadhil memperkenalkan dirinya..sama sama kami saling berkenalan..En.Fadhil ni merupakan seorang pemandu pelancong yang bergaji beribu ribu ringgit..memang kayala~jadi kami semua ni beruntung dapat masuk gua gendang bersama En.Fadhil sebab dengan beliau..macam macam yang kami boleh dapat dalam gua tu..sebab dia dah tau selok belok gua gendang..lepas berkenalan..En.Fadhil cerita serba sikit mengenai perjalanan kam ke gua gendang..gua gendang panjangnya 3 kilometer tapi since kami datang sekadar untuk bersantai..jadi beliau akan bawak kami semua setakat 1.5 kilometer saja..sebab katanya..kalau kami teruskan penjelajahan sampai ke hujng gua..takde pintu untuk keluar dari gua..meaning that..kami kena patah balik untuk keluar dari gua jadi jumlah perjalanan dalam gua dalah 6 kilometer..semput aku..katanya lagi..kalau 1.5 kilometer.ada satu pintu untuk keluar dari gua..jadi tak perlula kami susah payah nak patah balik kan..

Memandangkan En.Fadhil seorang yang terlebih ramah..banyak benda yang dibualkan sampai kami semua dah mengantuk tahap gila..akhirnya..En.Fadhil sedar akan kemengantukan kami jadi dia lepas kami tidur dalam pukul 1 pagi..sebelum tidur..kami semua tarik tilam..hampar semua tilam atas lantai n tidur beramai ramai..hahahah!!best!!




Keesokan harinya pula..lepas sarapan..sementara nak tunggu nak masuk gua..masing masing memang dah tak sabar sabar dah..aku n kawan kawan bersiar siar kejap dekat kawasan chalet..ambil angin pagi yang segar..time ni baru pukul 8 pagi..kalau anda perasan kan..chalet yang ada bendera Malaysia tu adalah chalet pakcik pakcik n chalet yang sebelahnya pula..yang dekat dengan van tu adalah chalet kami puteri puteri..see..betapa dekatnya chalet kami..sepanjang masa kami tutup pintu n tingkap..BAHAYA oooo~~~~




Kami bergambar di kawasan luar chalet..ahahaa..tak sabar sabar nak masuk gua!!




Lihatlah wajah wajah tak sabar ni..ni gambar di atas gua...tempat chalet kami la..




Lagi gambar kami di kawasan luar chalet..berlatarbelakangkan bukit bukit..




Gambar gambar kami yang tak habis lagi..excited sangat ni...





Solehah dengan kucing kesayangan En.Fadhil..kami namakan kucing comel ini Si Cakar sebab kerjayanya mencakar saja..hehehhe..aku paling tak suka kucing walaupun aku tau Rasulullah memang sukakan kucing...huhu..(",)..nak buat macam mana..sejak azali lagi aku tak suka kucing.....





Kawan kawan aku yang masih lagi berada dalam bilik..gambar yang berlatarbelakangkan katil katil yang agak semak..bukan katil aku..katil aku kemas lagi bersih dan suci..hihihihhihihi...





Kami sekarang ni sudah pun memulakan perjalanan...kami berjalan di lorong yang sempit..FYI..masing masing(termasuk aku ofkos)..tidak membawa sebarang peralatan elektronik untuk masuk dalam gua..bukan tak boleh bawak..tapi kami tidak digalakkan bawak sebab sepanjang dalam gua adaair..jadi kami tak boleh simpan handphone dalam poket..kena sentiasa pegang..En.Fadhil kata lagi..kalau boleh..dalam gua kena free hand..senang nanti nak berpaut pada batu batu sebab flow of air agak deras..jadi aku ambil keputuan untuk membawa diri aku saja dan sedikit bekalan makanan(air mineral+donat n karipap) yang dibekalkan oleh En.Fadhil..jadi..aku terpaksa tinggalkan jam tangan n handphone dalam eg aku di chalet..hehehhehe..cuma Solehah saja yang bawa kamera..at least..ada sorang wakil yang boleh ambil gambar gambar kami di sana nanti.





Aku antara orang orang yang di hadapan mengikut En.Fadhil..sebab aku boleh bersembang sembang dengan beliau..heheheh...lagipun bila jadi orang orang yang awal..aku boleh tumpukan ekspedisi masuk gua..





Perasan tak..masing masing pakat ika air mineral n kuih dengan tali..pastu kami gantung..buat macam beg galas..heheheh..senang kan?





Tadi jalan agak sempit..sekarang ni lagi sempit..tapi masih lagi rata..hehehe..





Kalau tadi kami lalu di kawasan kebun getah di mana kiri dan kanan kami hanya semak yang tebal..tapi kali ni..memang kami sendiri masuk dalam semak..sorang sorang ambil turn..nak masuk..rasa macam nak masuk ke dalam Wonderland pulak..macam Alice in Wonderland gitu..hahahhaa...di mana aku sebagai Alice..*being perasan for a while*





Kak Syark masih sempat lagi berposing sebelum masuk ke dalam semak aka Wonderland..





Tadaa!!inilah Wonderland kami..hahahahha..sebuah hutan yang agak tebal..time ni..jalan pun mula tak rata..jalan semakin mencerun..





Muz dengan Kak Aimi..aku tak tau la apa yang Muz tengah buat tu..





Jalan sudah sedikit mencerun..tapi tak cerun sangat..masih boleh jalan dengan elok..tanah agak licin sebab semalam baru ja hujan..





Nampak tak En.Fadhil yang berdiri depan sekali..hahah..tulah dia~~kami berenti sat untuk bergambar..





Solehah yang ayu..Kak Aimi yang cun dan Muz dengan gaya excitednya~





Bergambar lagi depa ni..aku dah jalan ke depan dah..





Setelah lama berjalan..kami sampai di kawasan tengah hutan yang memang nampak menyeramkan..time ni journey kami agak challenging ebab tanah memang licin..batu batu yang besar lagi tajam menghalang perjalanan kami..jalan memang dah sangat mencerun..rasa macam nak terjatuh..kami memang kena berhati hati..aku berpaut pada segala batang pokok yang ada waktu tengah jalan..





Time ni kami dah nampak lubang nak masuk gua..lubang yang kami nampak ni bukan lubang gua gendang..tapi lubang gua itik..gua itik ni bersambung dengan gua gendang..kalau nak masuk gua..kami kena turun guna tangga tali yang disediakan..aku agak takut la..sebab nampak gelap sangat..lagipun..batu besar yang tajam memang banyak..kadang kadang kaki aku terlekat kat celah celah batu..tapi nasib baik boleh bawak keluar balik..





Kawan kawan aku tengah tunggu turn nak turun tangga tali tu..tunggu turn nak masuk lubang gua itik..





Sempat lagi bergambar dengan keadaan yang agak bahaya..hehehe..





Hah..nampak tak En.Fadhil tengah turun ikut tangga tali tu???yang baju kuning tu anak En.Fadhil..yang tengahtunggu nak turun tu pulak Faiz..yang bestnya..Faiz paling sempoi antara kami semua..dia sorang saja yang pakai selipar biasa masuk gua..rileks ja dia jalan..yang kami semua ni pakai kasut sport..tapi jalan pun tak berapa nak betoi..





Yang berbaju kuning tu adalah isteri En.Fadhil..time ni kami dah melepasi gua itik dan kami berada di dalam gua gendang..waktu dalam gua gendang time ni..baru kami nampak pintu Gua Gendang yang sebenarnya..Subhanallah..cantik sungguh pemandangan kat luar tu bila dilihat dari dalam gua..Cantik sungguh..tak berkelip mata aku tengok pemandangan tu..heheheh..En.Fadhil sengaja tak mau bagi kami masuk ikut pintu gua..dia sengaja biarkan kami melaui jalan yang penuh liku lag challenging..





Time ni masih lagi dlam gua ititk..heheh..sususan gambar tak berapa betul..sepatutnya gambar ni dulu sebelum gambar pintu gua Gendang tadi..time ni masih lagi dalam gua itik..lupa nak mention tadi..waktu turun tangga tali tu..bawah tu terus ada air..tapi paras betis ja la..awal awal masuk gua dah basah..hahahha..takpa..tapi best!..nak tau tak..kenapa gua tu dinamakan gua itik??sebab....kam kena jalan macam itik!Bayangkan..lepas turun tangga tali tu..sebenarnya keadaan dalam gua memang sangat gelap..kami dibekalkan dengan sebatang lilin..tapi bukan sorang satu la..mula mula jalan dalam gua..badan kami masih lagi straight..semakin lama semakin menunduk..takut terhantuk dengan stalagtite..lepas menunduk membongkok pula...last sekali terus duduk n jalan macam itik..hahahahah..aku memang gelak besar..lawak gila..lenguh kaki kami..Kew yang mengepalai kami semua..aku orang yang keempat macam tu..gambar kat atas ni ialah gambar penghabisan gua itik..meaning that kami dah nak masuk gua gendang..lepas jalan itik..kami semakin menaik n last sekali dah boleh straight badan..seksa jugala.tapi best!!!





Tak silap aku yang ni batu kepala gajah kot..kalau perhati betul betul..memang nampak macam kepala gajah..heheheh...





Antara batu batu yang terdapat dalam gua..honestly speaking..aku agak takut tengok struktur struktur batu ni..





Batu batu dalam gua lagi..sebenarnya..En.Fadhil tunjuk bermacam macam jenis batu dekat kami..ada batu bentu babi la..bentuk tok sami la..bentuk anjing la..n banyak lagi la..aku tak ingat..tapi seriously..memang nampak sungguh bentuk bentuk batu tu..





kawasan air yang agak deras dalam gua gendang..walaupun paran lutut saja..kami tetap kena berhati hati..En.Fadhil kata..kalau waktu hujan memang tak boleh masuk gua gendang..sebab kami semua tenggelam habis..memang kalau hujan..paras air tinggi sangat..buktinya.waktu kami masuk gua..kami boleh nampak kayu kau yang hanyut n tersangkut dekat batu batu yang tinggi di dinding gua..

Lupa nak bagitau..hehehe..gua gendang ni..dapat namanya disebabkan ada bunyi gendang dalam gua ni..aku sendiri dengar bunyi gendang tu..hahaha..seram ooo..sepanjang berjalan dalam gua ni..memang kami semua sentiasa dengar bunyi gendang tu..

Aku nak cerita sikit benda benda menarik yang tak ada dalam gambar..sepanjang kami berjalan..kami berhenti dalam lebih kurang lima perhentian..perhentian pertama waktu keluar dari gua itik..time nilah yang En.Fadhil tunjukkan batu bentuk babi,anjing n sebagainya..di perhentian kedua..En.Fadhil suruh kami semua duduk atas batu batu yang ada dengan selesa..saspens jugakla time tu..En.Fadhil pun mulalah cakap..

"Di tempat yang adik adik duduk ni..saya nak tunjukkan betapa gelapnya tempat ni..gelapnya sama dengan tujuh kali malam..bayangkan betap gelapnya tempat ni..ok..masing masing..tiupkan lilin.."

Kawan kawan aku yang pegang lilin terus tiup lilin sampai padam..

"Okey..sekarang ni..saya nak tutup torchlight saya..nanti kalau saya dah tutup adik adik jangan menjerit pulak..okey..sekarang..bersedia untuk merasai tujuh kali malam di gua ni....."

Masing masing senyap..berdebar debar jugakla..masing masing tertanya tanya..gelap macam manala agknya tujuh kali malam tu..

Lama lepas tu...

Tap!

Lampu torchlight ditutup...

Wah!!!Gelap gila...seriously memang gelap..sejalur cahaya pun langsung tak nampak..aku pejam celik mata aku berkali kali..tak dak bezanya..gelapnya tetap sama..aku tengok kiri kanan depan belakang..sama ja..tak nampak apa apa..gelap gila..pastu En.Fadhil macam buat muhasabah sikit la..dia kata macam ni la keadaannya bila dalam kubur n bla bla bla..dia banyak bagi motivasi time tu..agak lama jugakla kami dalam keadaan gelap..lepas pada tu..En.Fadhil buka torchlight dia balik..haaaa..nampak jugak dunia..lepas tu kami teruskan perjalanan kami..

Perhentian ketiga pula merupakan perhentian yang sangat dinanti nantikan oleh kami semua..nak tau sebab apa??sebab..En.Fadhil nak tunjukkan betapa mistiknya gua Gendang..apa yang mistiknya??jeng jeng jeng....
En.Fadhil kata..di perhentian yang ketiga ni..kami boleh rasa betapa mistiknya gua gendang..

"Okey..adik adik sekarang senyap..tumpukan pendengaran adik adik..adik adik boleh dengar ada satu kumpulan lagi yang bercakap cakap.."

Kami semua kuncikan mulut..masing masing tengah fokuskan pendengaran......

"Adik adik boleh dengra suara orang ramai bercakap cakap..macam dekat kenduri kahwin..adik adik boleh dengar bunyi kompang.."

Aku tumpukan pendengaran aku dan...

Yup!Memang aku dengar..meremang jugakla bulu tengkuk aku...aku dapat dengar dengan jelas sekali bunyi orang cakap cakap..ketawa..bunyi kompang..memang rasa macam dekat satu kenduri kahwin yang meriah..

Lama lepas tu..kawan kawan aku yang terangguk angguk kepala depa sambil cakap..

"Dengar..dengar..dengar.."

"Eh..eh..betullah..rasa macam dekat kenduri kahwin.."

"Dengar bunyi kompangla!"

And macam macam lagi...hahahha





Okey..gambar ni pulak meruakan perhentian keempat kami..Bagi aku..perhentian ni yang sangat menarik..sebab kami dapat rasa sendiri air mineral yang sebenar..bukan air mineral yang dijual dalam botol tu..air mineral tu dah disuling..mineralnya dah tak ada..tapi dalam ua gendang ni..kami semua berpeluang untuk minum air mineral tu..hahah..jadi gambar di atas ni menunjukkan kawan kawan aku yang tengah menadah air mineral yang mengalir dari batu mineral yang berbeza dari batu batu dalam gua gendang..En.Fadhil kata..kami boleh sapu air mineral dekat muka sambil berselawat..bagi muka kami ni berseri..masing masing pakat ambil turn untuk merasa air mineral tu..air mineral yang sedia ada dituang dan digantikan dengan air mineral yang sebenar..aku tidak terkecuali dalam melakukan pembaziran tu..hihihihihihihi~~

Lepas penuh isi botol aku dengan air mineral yang asli tu..aku terus minum dan rasanya...ya Allah..sedapnya..maksud aku..rasa dia berbeza dari air mineral suling yang kita minum tiap tiap hari tu..memang sedap...budak budak laki termasuk En.Zakaria pensyarah kami,ambil kesempatan dengan berwudhu' menggunakan air mineral..hehehe..kami yang perempuan ni tak berpeluanglah..sekadar dapat minum n menyerikan muka dah lebih dari cukup..





Gambar ni pulak merupakan batu marmar hitam yang terdapat di sepanjang dinding gua gendang..sebenarnya..di lantai gua gendang tu pun actually batu marmar juga..tapi dah lantai dia ada air..kami tak nampakla batu marmar tu..kiranya..sepanjang dinding gua gendang adalah batu marmar hitam ni..cantik kan???

Aku lupa nak mention..dalam gua gendang..paras air dia berbeza beza..tapi kebanyakannya paras lutut la..paras pinggang pun ada juga..paling rendah paras buku lali..tapi..ada satu tempat ni..paras air dia..kalau ikut ketinggian badan aku yang hanyalah 164 cm..paras air takat leher..bayangkan betapa dalamnya..kalau Faiz yang merupakan orang tertinggi dalam kelas aku..paras air takat dada dia saja..bayangkanlah kawan kawan aku yang comel comel saja saiz tubuh depa..memang tenggelam la..memandangkan aku perempuan yang tertinggi(ceywahh)..sambil jalan..aku pimpin tangan kawan kawan aku yang comel comel tu..kiranya kaki depa tak mencecah dasar air la..depa terapung sebab aku yang pegang tangan depa..hehehhehehe...En.Fadhil sengaja bagi kami lalu jalan ni sebab dia nak kami rasa macam mana jantung,paru paru n hati rasa macam nak terkeluar..hahah..n memang kami rasa pun!tapi best!time ni memang basah seluruh bada..hehehehhe..paras air yang paling tinggi yang pernah kami lalu sepanjang dalam gua gendang..





Kat sini boleh tengok kawan kawan aku tengah pegang lilin..atas kepala depa adalah stalagtite..En.Fadhil cakap..stalagtite yang hidup akan mengeluarkan settitis air setiap saat....hehhe..no wonder la aku selalu rasa ada air menitis atas kepala aku..rupanya air dari stalagtite tu...En.Fadhil kata kami tidak digalakkan menyentuh hujung stalagtite yang hidup sebab sentuhan kami boleh mematikan terus stalagtite..satu lagi fakta menarik mengenai stalagtite(stalagmite pun termasuk jugakla)..stalagtite yang hidup mengambil masa seratus tahun untuk memanjang..dan selepas seratus tahun..panjangnya tak sampai satu cm pun..hahahha..bayangkan betapa lamanya stalagtite yang sedia ada ni terbentuk..Subhanallah..





Gambar ni takde apa sangat pun..sekadar nak tunjuk air dalam gua gendang ja..heheheh..





Nampak tak yang hitam hitam tu?haa..yang tulah kelawar....tapi aku tak ingat yang tu kelawar jenis apa..menurut En.Fadhil..dalam gua gendang ni ada dua spesies kelawar..aku tak ingat nama spesies tu..tapi apa yang aku ingat..satu spesies kelawar adalah kelawar besar yang makan daging dan satu lagi spesies adalah kelawar kecil yang makan tumbuh tumbuhan..tapi kami tak perlu risau sebab spesies kelawar yang makan daging tu..tak makan daging manusia..heheheheh...

Sebelum aku lupa..En.Fadhil ada tunjukkan kami satu batu yang paling menakutkan..hahahah..nak tau bau apa??jeng jeng jeng...

Batu pocong!!!

Seriously memang nampak macam benda tu...aku tengok sekali pandang ja..takut nak tengok lama..memang sejibik macam benda tu..En.Fadhil kata orang panggil batu ni batu pocong sebab dah sah sah batu ni nampak macam benda tu..kata En.Fadhil lagi..waktu bulan lepas dia masuk gua ni..hanya ada 'mak' dia saja..tapi bila dia masuk baru baru ni..tiba tiba 'anak' dia ada..hahahahha..pelik tapi benar..macam mana benda ni boleh jadi??somebody please explain....tapi seriously memang takut gila...aku tak sanggup nak tengok dah...macam betul ja benda tu...cuma dia tak melompat..dan nasib baikla ianya hanyalah BATU..bukan yang SEBENAR..tapi agak agaknya kan..kalau malam malam..batu tu boleh bertukar jadi yang sebenar tak??Eeeeee...seram!!





Yang ni merupakan perhentian yang kelima atau perhentian yang terakhir kami..perhentian di mana kami boleh tengok batu kristal....hahahahahha..bertuahnya rasa diri ini dapat tengok batu kristal dalam gua..batu kristal dalam gambar di atas sebenarnya adalah batu kristal yang masih belum matang..nampak macam matang dah kan..tapi sebenarnya belum matang lagi..masing masing tengah menyentuh batu kristal tu...best~~(bagi orang orang yang tak pernah tengok batu kristal yang dalam gua macam aku ni..hihihi)




Bukan yang tadi saja..sebenarnya banyak sangat batu kristal yang tak matang di perhentian yang kelima ni..hahhahaha..memang berkilau kilauan la...cantik~~~





Masing masing bergambar berlatarbelakangkan batu kristal tak matang tu...

FYI..batu kristal yang matang tak ada dalam gambar..tapi dalam gua ada..heheh..batu kristal yang dah matang dalam gua ada sikit ja..kalau tengok batu kristal yang dah matang..dari luarannya nampak macam batu biasa..tapi kalau kita potong batu 'biasa' tu..dalam dia ada kristal yang pelbagai warna..hahahhahaha...hebat kan??jadi bagi sesiapa yang tak ada pengetahuan pasal batu kristal..mesti depa fikir batu kristal yang dah matang tu adalah batu biasa yang tak ada nilai..kalau kristal yang tak matang tadi tu..kami kena tunggu seratus tahun lagi untuk dia matang..hahahha..lepas tu baru boleh potong n jual..lama gilaa...





Lepas puas tengok batu kristal tadi..kami nampak pintu keluar gua gendang~~cantik gila kan???aku suka sangat tengok pemandangan yang cantik macam ni..sebenarnya pintu keluar gua ni menunjukkan tamatlah ekspedisi kami menjelajah 1.5 dari 3 kilometer gua gendang..1.5 pun terasa pena gila..penat tapi seronok!banyak maklumat yang kami dapat..

Lagi satu..untungnya masuk gua gendang ni..sebab gua gendang ni memang adventurous..kalau nak dibandingkah dengan gua gua lain macam gua Kelam..gua Niah..gua gua tersebut telah dikomersialkan..maksudnya..kerajaan Malaysia dah tambah tangga..pasang torchlight di dinding gua yang bertujuan untuk pelancongan..tapi gua gendang masih tidak dikomersialkan..kami kena turun ikut tangga tali yang dipasang sendiri oleh En.Fadhil..pastu kami hanya guna lilin n torchlight sebagai sumber cahaya dalam gua..hahahha..macam ni la baru mencabar..barulah rasa macam betul betul dalam gua..pengalaman yang sangat best!!





Kami semua bergambar di pintu keluar gua..memang best!





Yang ni aku panggil kulat merah(memandai ja letak nama..hihi~)..sebenarnya aku tak ingat apa yang En.Fadhil sebut..dengar macam..guano..betul ke??entahlah..yang pastinya aku nak panggil kulat merah jugak..




Lepas kami keluar dari pintu gua gendang..memang kulat merah ni banyak terdapat dekat batang batang kayu..





Lepas keluar dari gua gendang..kami diberi masa yang lama untuk mandi!!yay!!!!





Memang best gila mandi dalam sungai ni...aku dah lama tak mandi sungai..tambah tambah time tu mandi dengan kawan kawan..seronoknya tak terkata!masing masing mandi macam orang tak pernah jumpa air..




Di belakang tu adalah En.Fadhil..dan En.Zakaria pula yang berbaju biru tu..depa tengah berdiri di pintu keluar gua gendang tadi..





Kami bergambar gembira bersama pensyarah perempuan yang kami tak kenal nama mereka..hehehehhehe..





Bergambar lagi!!yang bestnya..kami mandi dengan kasut sport lagi..hahahha..tak pernah dibuat orang..mandi dengan kasut sport pun best jugak..sebab takla terpijak batu batu tajam yan kami tak nampak..heheheh..boleh pijak dengan senang hati!




Tadaaa!!! Inilah dua orang pensyarah kimia yang kami tak tau nama depa tu..heheheh..teruk kan??tapi apa apa pun..terima kasih banyak banyak..disebabkan cik berdua..kami boleh pergi gua gendang...kalau cik berdua tak boleh ikut..terpaksala kami tunda ekspedisi kami..thanks yah!





Lepas puas mandi..kami terus balik..tapi..perjalanan balik kami memang sangat memenatkan..sebabnya kami terpaksa daki bukit..daki bukit yang betul betul ni!..kena pegang pada batu batu besar lagi tajam sambil panjat bukit..kena cari tempat untuk letak kaki yang sesuai supaya tak tergelincir..memang cerun gila..cerun sangat sangat..jadi tenaga yang diperlukan untuk melawan graviti memang sangat banyak..kalau tadi kami turun bukit yang sangat curam..takla rsa penat sebab kami ikut graviti..tapi bila nak naik ni..hanya Allah yang tahu betapa seksa n penat n lenguhnya kami semua..sudahla cerun dia memang membahayakan..tapi gambar di atas tu adalah gambar budak budak laki dengan pokok getah..time tu kami dah sampai di atas..termengah mengah aku..tapi bila jalan dah rata..rasa ok sikitla...





Yang ni kami dah bersiap siap nak balik..bergambar beramai ramai bersama En.Fadhil yang segak dengan baju batiknya..





Gambar beramai ramai lagi..muka happy semuanya..





Masih tak puas nak bergambar di luar kawasan chalet..ye la..dah nak balik dah..





Gambar berlatarbelakangkan chalet..










Puteri puteri bergambar di chalet perempuan..kasut sukan masing masing memang basah..kami kena jinjing bawak balik..pakai selipar tandas ja masing masing..





Budak budak laki jalan nak naik bas..heheh..nampak tak muz yang pakai sweater putih kat belakang tu..perasan tak dia berkaki ayam??hahahah..dia cuma bawak kasut sukan ja..selipar biasa dia tak bawak..tu laa..sekarang tengok..kena berkaki ayam pulak..kesian muz~~





Pikah n Nisah dalam bas waktu nak balik..time ni masing masing letih..fikir kerja sekolah banyak lagi yang tak buat..esok ada kelas..hahha..




Muz n Faiz dengan sweater masing masing..hahhaha..entah apa apa depa ni..





Muz dengan Faiz lagi..bosan tu..


Hah!Tak sangka entry aku kali ni panjang gila..biasala..setakat ni saja yang dapat aku tulis mengenai trip kelas aku menjelajah Gua Gendang..harap harap..semua dapat merasai keseronakan kami di gua gendang..heheheh.. so long friends!!bye bye!!

Assalamualaikum~~~~

4 NOTA CINTA:

Unknown said...

fab pics x

Missy
Designer sunglasses giveaway!!
http://thefashionfusion.blogspot.com

Miss Rara said...

hahah..
thanks very much!

kattykhairul said...

tumpang tanya , nk masuk tempt nie brpa ?

Miss Rara said...

Yang tu saya tak pasti berapa sebab time pergi dulu dengan trip kelas, kami memang tak keluarkan duit langsung. Tak pasti sama ada cikgu sponsor ke macam mana. Hehe, sorry tak dapat nak membantu. Tapi kalau nak contact En Fadhil tu, boleh cek link facebook bawah ni sebab En Fadhil ada dalam geng ni. Kalau nak gi Gua Gendang nanti contact je diorang. :D

https://www.facebook.com/pages/ORL-Green-Nature/113424542008416?fref=nf

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates